Vanaf 1 februari 2025 zijn er significante wijzigingen doorgevoerd in de vervoertarieven in België. Dit heeft een directe impact op de werkgeversbijdrage voor het woon-werkverkeer van werknemers. De aanpassingen raken vooral bedrijven die samenwerken met openbare vervoersdiensten zoals de NMBS, de TEC en de MIVB, maar ook de berekening van fietsvergoedingen. Wat betekenen deze veranderingen voor werkgevers? Hoe beïnvloeden ze de loonkosten? En hoe zullen de werkgeversbijdragen per sector verschillen?
Deze kwestie verdient extra aandacht, aangezien de impact van de tariefverhogingen op de werkgeversbijdrage afhangt van de sector waarin een bedrijf actief is. Zullen sommige bedrijven meer getroffen worden dan andere door deze nieuwe regels? Dit artikel onderzoekt de belangrijkste wijzigingen met betrekking tot de werkgeversbijdrage en benadrukt welke aanpassingen werkgevers moeten doorvoeren om conform te blijven en tegelijkertijd hun kosten te optimaliseren.
Tariefaanpassingen en hun impact op de werkgeversbijdrage
Zoals eerder aangekondigd, zijn de tarieven voor het openbaar vervoer in België in 2025 verhoogd. Wat betekent dit voor de werkgeversbijdrage in de reiskosten van werknemers? Hoe veranderen de bijdragen van bedrijven, en waarom is dit een cruciaal element in het beheer van loonkosten?
Aanpassing aan de stijging van de tarieven voor openbaar vervoer
Sinds 1 februari 2025 hebben de NMBS, de TEC en de MIVB hun tarieven verhoogd, met een gemiddelde stijging van 3,03% voor treinabonnementen. Dit heeft directe gevolgen voor de werkgeversbijdrage, vooral voor bedrijven die een percentage van de abonnementsprijs gebruiken als basis voor hun tussenkomst.
Werkgevers zullen dus hun bijdragen moeten verhogen om deze stijgingen te volgen. Bedrijven die een vast forfaitair bedrag hanteren voor mobiliteitsbijdragen zullen ook hun interventiebedragen moeten aanpassen. Daarnaast zal het NAR (Nationale Arbeidsraad) een nieuwe tabel publiceren met de geactualiseerde bijdragen, die voor 2025 op 2,015% kan worden vastgesteld.
De “Flex”-formule van de NMBS en de aanpassing van de werkgeversbijdrage
Wist je dat? Met de opkomst van telewerk heeft de NMBS een aangepaste abonnementsformule geïntroduceerd: het “Flex”-abonnement, speciaal ontworpen voor werknemers die minder dan vijf dagen per week naar kantoor gaan. Ook deze formule valt onder de aanpassing van de werkgeversbijdrage voor woon-werkverkeer.
Het “Flex”-abonnement bevat verschillende varianten, afhankelijk van het aantal reisdagen. Werkgevers moeten nu hun bijdrage aan deze nieuwe formule aanpassen. De werkgeversbijdrage aan het Flex-abonnement wordt bijgewerkt, wat betekent dat bedrijven het bedrag dat ze aan hun werknemers toekennen, moeten herzien afhankelijk van het type abonnement dat wordt gebruikt.
Andere aanpassingen aan de terugbetaling van vervoerskosten
Naast de trein beïnvloeden deze wijzigingen ook andere vervoersmiddelen zoals metro, tram en bus. Deze aanpassingen in de terugbetaling van transportkosten hebben directe gevolgen voor de tussenkomst van werkgevers in het woon-werkverkeer van werknemers.
Voor de terugbetaling van werknemers die de metro, bus, tram of zelfs de waterbus gebruiken, geldt er vanaf nu geen minimale afstandsgrens meer. Dit betekent dat bedrijven hun terugbetalingsberekeningen zullen moeten herzien.
Voortaan kan de werkgeversbijdrage oplopen tot 75% van de werkelijke vervoerskosten, met een limiet gelijk aan de kostprijs van een traject van 7 km voor sommige bedrijven. Andere bedrijven, die specifieke barema’s hanteren, kunnen een andere berekeningsmethode toepassen, waarbij een vergoeding van 71,8% van de daadwerkelijk door de werknemer betaalde prijs wordt toegepast.
Deze aanpassingen brengen, zoals je je kunt voorstellen, extra verplichtingen met zich mee voor werkgevers. Zij moeten de verhoogde kosten beheren en anticiperen binnen een economische context waarin de inflatie van vervoerkosten een steeds grotere uitdaging vormt.
Evolutie van de fietsvergoeding en impact op werkgevers
Steeds meer bedrijven moedigen het gebruik van de fiets aan als een alternatief vervoermiddel. De redenen zijn eenvoudig: stijgende tarieven voor het openbaar vervoer en een groeiende focus op duurzaamheid en de vermindering van de ecologische voetafdruk.
Ook de fietsvergoeding heeft een aantal wijzigingen ondergaan. De recente herzieningen van de fietsvergoeding hebben gevolgen voor het beheer van transportkosten, en bedrijven moeten zich hierop voorbereiden.
Sinds 1 januari 2025 bedraagt de fietsvergoeding €0,36 per gereden kilometer, met een maximum van €3.610 per jaar per werknemer. Het is belangrijk te benadrukken dat dit plafond overeenkomt met een bedrag dat is vrijgesteld van sociale bijdragen en belastingen. Alle bedragen boven deze limiet zijn echter onderworpen aan sociale bijdragen en belastingen.
Wat met bedrijven die geen fietsvergoeding voorzien in hun sectorale collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) of bedrijfs-CAO? Voor deze bedrijven geldt sinds 1 mei 2023 een aanvullende fietsvergoeding, die in 2025 eveneens is aangepast.
Na deze wijziging is de fietsvergoeding nu vastgesteld op €0,29 per kilometer voor alle bedrijven die nog geen fietsvergoeding via een CAO hadden geregeld. Sectoren die hierdoor worden beïnvloed, moeten hun fietsvergoeding aanpassen om conform de nieuwe regelgeving te blijven.
Werkgevers moeten alert blijven op deze evoluties, want hoewel de fietsvergoeding minder duur is dan openbaar vervoer, kan ze toch extra kosten met zich meebrengen, vooral op het vlak van sociale bijdragen en belastingen. Een goed beheer van deze vergoedingen is noodzakelijk om onverwachte fiscale gevolgen te vermijden.
Welke stappen moeten werkgevers ondernemen?
Naast de aanpassing van de werkgeversbijdrage dwingen deze veranderingen werkgevers om hun loon- en mobiliteitsbeleid opnieuw te evalueren. Maar wat moet er concreet gebeuren om te voldoen aan deze nieuwe regels?
Voor werkgevers is het van essentieel belang om de stijgende kosten te anticiperen en tegelijkertijd hun tussenkomst in de vervoerskosten van werknemers te optimaliseren. Dit vereist een grondige analyse van de bestaande regelingen, zoals de tussenkomstbarema’s, de Flex-formules en de fietsvergoeding.
Daarnaast is het belangrijk om sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten (CAO’s) te controleren, omdat er afwijkende bedragen in kunnen zijn opgenomen. Het aanpassen van het terugbetalingsbeleid voor vervoerskosten zal ook cruciaal zijn om het vertrouwen van werknemers te behouden en tegelijkertijd de loonkosten effectief te beheren.

Verlaag uw salariskosten
Neem contact met ons op of doe direct uw simulatie om de potentiële besparingen voor uw bedrijf te ontdekken